جدول تناوبی مندلیف

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

آخرین نطرات کاربران

اميرحسين - واقعا دستتان درد نكند - 1392/2/17
قنبرآبادی - سلام.ممنون فقط لطفا اگه برنامه مقاله را هم داریدلطف کنید.مرسی - 1392/1/9
لولو - http://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(10).gifhttp://loxb log.ir/images/smilies/smilhthttp://loxblog.ir/images/smiliht tp://loxblog.ir/images/smilieshttp://loxblog.ir/images/smili es/smile%20(26).gif/smile%20(30).gifes/smile%20(3)http://loh ttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(27).gifxblog.ir/ima ges/smilies/smile%20(14).gif.giftp://loxblog.ir/images/smili eshttp://loxblog.ir/imhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile %20(30).gifages/smilies/smile%20(12).gif/smile%20(5).gife%20 (10).gifhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(29).gif - 1392/1/5
سارا - سلام این ازمایشهای جالب را از کجا اوردین
اطلاعات اولیه برای طراحی این ازمایش ها یا اینکه چی با چی چه واکنشی میده را چه طور؟:- )) - 1391/12/3
عالیه ازسایتای دیگه خیللی بهتره - };-};-};-};-};-};- -)-)-)-) - 1391/12/2
فلاحتکار - سلام

خسته نباشید.

من با نصب برنامه مشکل دارم.نمینونم برنامه رو باز کنم.

اگه میشه کمکم کنید.ممنون - 1391/11/30
یگانه مختاری - شرحی که داده شده است زیاد واضح نیست: - 1391/11/28
mino - dar kol khob bod. vali age vase hame azmayesh ha aks mizashtid behtar mishod. - 1391/11/26
SARA - مرسی مطلب خوب ومفیدی بود... - 1391/10/19
7887 - لطفا آزمایش های جالب برای دوم راهنمایی باشند ولی نه آزمایش های گتاب - 1391/10/13

امکانات جانبی


جدول تناوبی مندلیف

بازدید: 7628

چند میلیارد سال پیش با انفجار بزرگ (BIG BANG) جهان بوجود آمد. جهانی که در ابتدا بسیار داغ بود (107K) اجازه به هم پیوستن ذرات اتم و ایجاد اتمها را نمی داد اما کم کم اتمهای اولیه که بیشتر شامل هیدروژن (89%) و هلیم (11%) بودند تشکیل شدند که با سرد شدن تدریجی دمای جهان و به هم پیوستن این اتمها به هم و ایجاد سحابی ها و ستاره ها این اتمها در واکنشهای هم جوشی با آزاد کردن مقادیر بسیار زیادی انرژی به عناصر سنگین تر تبدیل شدند.
از چند قرن پیش که کم کم بشر عناصر را شناخت و تعداد عناصر شناسایی شده افزایش یافت نیاز به طبقه بندی آنها احساس گردید به طوری که در ابتدا عناصر را به دو دسته فلزات و نافلزات تقسیم بندی نمودند و بعد بر اساس ترکیباتی که تشکیل می دادند آنها را تقسیم بندی کردند.
دانشمندان زیادی در دو قرن اخیر جدول های طبقه بندب عنصرها را به شکل های مختلف ارائه داده اند اما در بین آنها کار دانشمندی روسی به نام دیمتری مندلیف اعتبار و شهرت زیادی پیدا کرده طوری که هم اکنون نیز جدول تناوبی اصلاح شده ی مندلیف در کتب درسی مورد مطالعه قرار می گیرد.

جدول تناوبی عناصر شیمیایی نمایشی از عناصر شیمیایی است که براساس ساختار الکترونی مرتب شده است، بطوریکه بسیاری از خواص شیمیایی بصورت منظم در طول جدول تغییر نماید. جدول اولیه بدون اطلاع از ساختار داخلی اتمها ساخته شد: اگر عناصر را بر حسب جرم اتمی آنها مرتب نمائیم، و آنگاه نمودار خواص معین دیگر آنها را بر حسب جرم اتمی رسم نمائیم، میتوان نوسان یا تناوب این خواص را بصورت تابعی از جرم اتمی مشاهده نمود. اولین کسی که توانست این نظم را مشاهده نماید، یک شیمیدان آلمانی به نام Johann Wolfgang D?einer بود. او متوجه تعدادی تثلیث از عناصر مشابه شد:

نمونه تثلیث ها
تثلیث ها در جدول تناوبی
و به دنبال او، شیمیدان انگلیسی جان الکساندر رینا نیولندز (John Alexander Reina Newlands) متوجه گردید که عناصر از نوع مشابه در فاصله‌های هشت تایی یافت می شوند، که آنها را با نت‌های هشتگانه موسیقی شبیه نمود، هرچند که قانون نت‌های او مورد تمسخر معاصرین او قرار گرفت. سرانجام شیمیدان آلمانی لوتار میر (Lothar Meyer) و شیمیدان روسی دیمتری ایوانوویج مندلیف (Dmitry Ivanovich Mendeleev) تقریبا بطور همزمان اولین جدول تناوبی را، با مرتب نمودن عناصر بر حسب جرمشان، توسعه دادند(ولی مندلیف تعداد کمی از عناصر را خارج از ترتیب صریح جرمی، برای تطابق بهتر با خواص همسایگانشان رسم نمود – این کار بعدها با کشف ساختار الکترونی عناصر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم توجیه گردید). فهرست عناصر بر اساس نام، علامت اختصاری و عدد اتمی موجود میباشد.

جدول تناوبی / Periodic Table
تعداد لایه الکترون در یک اتم تعیین کننده ردیفی است که در آن قرار می گیرد. هر لایه به زیرلایه های متفاوتی تقسیم می شود، که هر اندازه عدد اتمی افزایش می یابد، این لایه ها به ترتیب زیر:

1s
2s 2p
3s 3p
4s 3d 4p
5s 4d 5p
6s 4f 5d 6p
7s 5f 6d 7p
8s 5g 6f 7d 8p


براساس ساختار جدول پر می شوند. از آنجائیکه الکترونهای خارجی ترین لایه، خواص شیمیایی را تعیین می نمایند، این لایه ها در میان گروهای یکسان مشابه اند.عناصر همجوار با یکدیگر در یک گروه، علیرغم اختلاف مهم در جرم، دارای خواص فیزیکی مشابه می باشند. عناصر همجوار با یکدیگر در یک ردیف دارای جرم های مشابه ولی خواص متفاوت می باشند.
برای مثال، عناصر بسیار نزدیک به نیتروژن (N) در ردیف دوم کربن (C) و اکسیژن (O) می باشند. علیرغم تشابه آنها در جرم ( که بصورت ناچیزی در واحد جرم اتمی تفاوت دارند)، دارای خواص بینهایت متفاوتی هستند، همانطور که با بررسی فرمهای دیگر می توان ملاحظه نمود: اکسیژن دو اتمی یک کاز است که سوختن را تشدید می نماید، نیتروژن دو اتمی یک گاز است که سوختن را تشدید نمی کند، و کربن یک جامد است که می تواند سوزانده شود( بله، میتوان الماس را سوزاند!).
در مقایسه، عناصر بسیار نزدیک به کلر (Cl) در گروه یکی مانده به آخر در جدول «هالوژن‌ها) فلوئور( F) و برم( Br) میباشند. علیرغم تفاوت فاحش جرم آنها در گروه، فرمهای دیگر آنها دارای خواص بسیار مشابه می باشند: آنها بسیار خورنده (بدین معنی که تمایل خوبی برای ترکیب با فلزات، برای تشکیل نمک هالاید فلز)؛ کلر و فلوئور گاز هستند، درحالیکه برم یک مایع با تبخیر بسیار کم میباشد؛ کلر و برم بسیار رنگی هستند.
مندلیف و لوتار میر در مورد خواص عنصرها و ارتباط آنها بررسی های دقیق تری انجام دادند و در سال ۱۸۶۹م به این نتیجه رسیدند که خواص عنصرها تابعی تناوبی از جرم آنهاست.
به این معنا که اگر عنصرها را به ترتیب افزایش جرم اتمی مرتب شوند نوعی تناوب در آنها اشکار میگرددوپس ازتعداد معینی از عنصرها عنصرهایی با خواص مشابه خواص پیشین تکرار می شوند .
مندلیف در سال ۱۸۶۹ بر پایه ی قانون تناوب جدولی از ۶۳عنصر شناخته شده ی زمان خود منتشر کرد .در فاصله ی بین سالهای ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۱م مندلیف هم مانند لوتار میر با بررسی خواص عنصرها و ترکیب های آنها متوجه شد که تغییرهای خواص شیمیا یی عنصرها مانند خواص فیزیکی آنها نسبت به جرم اتمی روند تناوبی دارد.از این رو جدول جدیدی در ۸ ستون و۱۲سطر تنظیم کرد.او با توجه به نارسایی های جدول نیو لندز و لوتار میر و حتی جدول قبلی خود جدولی تقریبابدون نقص ارایه دادکه فراگیر وماندنی شد.

شاهکارهای مندلیف در ساخت شهرک عناصر
روابط همسایگی : دانشمندان پیش از مندلیف در طبقه بندی عناصر هر یک را جداگانه و بدون وابستگی به سایر عناصر در نظر می گرفتند.اما مندلیف خاصیتی را کشف کرد که روابط بین عنصرها را به درستی نشان میدادو ان را پایه تنظیم عناصر قرار داد.
وسواس وی : او برخی از عناصر را دوباره بررسی کرد تا هر نوع ایرادی را که به نادرست بودن جرم اتمی از بین ببرد.در برخی موارد به حکم ضرورت اصل تشابه خواص در گروهها را بر قاعده افزایش جرم اتمی مقدم شمرد.
واحدهای خالی : در برخی موارد در جدول جای خالی منظور کردیعنی هر جا که بر حسب افزایش جرم اتمی عناصر باید در زیر عنصر دیگری جای می گرفت که در خواص به ان شباهتی نداشت ان مکان را خالی می گذاشتو ان عنصر را در جایی که تشابه خواص رعایت میشد جای داد.این خود به پیش بینی تعدادی ا زعنصرهای ناشناخته منتهی شد.
استقبال از ساکنان بعدی : مندلیف با توجه به موقعیت عنصرهای کشف نشده و با بهره گیری از طبقه بندی دوبرایزتوانست خواص آنها را پیش بینی کند.برای نمونه مندلیف در جدولی که در سال ۱۸۶۹ تنظیم کرده بودمس و نقره وطلا را مانند فلزی قلیایی در ستون نخست جا داده بود اما کمی بعد عناصر این ستون را به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم کرد.سپس دوره های نخست و دوم و سوم هر یک شامل یک سطر و هر یک از دوره های چهارم به بعد شامل دو سطر شده وبه ترتیب از دوره های چهارم به بعد دو خانه اول وشش خانه اخر از سطر دوم مربوط به عناصر اصلی آن دوره و هشت خانه باقی مانده ی سطر اول و دو خانه اول سطر دوم مربوط به عناصر فرعی بود.
ساخت واحد مسکونی هشتم : مندلیف با توجه به این که عناصراهن وکبالت ونیکل وروتینیم ورودیم وپالادیم واسمیم وایریدیم وپلاتینخواص نسبتا با یکدیگر دارند این عناصر را در سه ردیف سه تایی و در ستون جداگانه ای جای دادو به جدول پیشین خود گروه هشتم ا هم افزود.
در آن زمان گازهای نجیب شناخته نشده بوداز این رودر متن جدول اصلی مندلیف جایی برای این عناصر پیش بینی نشد. پس از ان رامسی و رایله در سال ۱۸۹۴ گاز ارگون را کشف کردند و تا سا ل ۱۹۰۸ م گازهای نجیب دیگرکشف شد و ظرفیت شیمیایی آنها ۰ در نظر گرفته شدو به گازهای بی اثر شهرت یافتند.

آسانسور مندلیف به سوی آسمان شیمی
جدول مندلیف در تنظیم و پایدار کردن جرم اتمی بسیاری از موارد مندلیف نادرست بودن جرم اتمی برخی از عناصر را ثابت و برخی دیگر را درست کرد .جدول تناوبی نه تنها به کشف عنصرهای ناشناخته کمک کرد بلکه در گسترش و کامل کردن نظریه ی اتمی نقش بزرگی بر عهده داشت و سبب اسان شدن بررسی عناصر و ترکیب های آنها شد.

مجتمع نیمه تمام
جدول تناوبی با نارسایی هایی همراه بود که عبارتند از :
4- جای هیدروژن در جدول بطور دقیق مشخص نبود .گاهی ان را بالا ی گروه فلزهای قلیایی و گاهی بالای گروه های گروه هالوژن ها جا میداد.
2- در نیکل و کبالت که جرم اتمی نزدیک به هم دارند خواص شیمیایی متفاوت است و با پایه قانون تناوبی ناسازگاری دارد.
3- کبالت را پیش از نیکل و همچنین تلور را پیش از ید جای داد که با ترتیب صعودی جرم اتمی هم خوانی نداشت .با پیش رفت پژوهش ها و با کشف پرتوایکس و عنصرهاو بررسی دقیق طیف آنها عدد اتمی کشف و اشکار شد و عناصر بر حسب افزایش عدد اتمی مرتب و نار سایی های جزیی موجود در جدول مندلیف از بین رفت .زیرا تغییرات خواص عناصر نسبت به عدد اتمی از نظم بیشتری برخوردارست تا جرم اتمی آنها .
4- سال پس از نشر جدول مندلیف بوابو در ات به روش طیف نگاری اکا الومینیوم را کشف کرد و گالیم نامید و ۴ سال بعد نیلسون اکا بور را کشف کرد و اسکاندیم نامید و هفت سال بعد ونیکلر هم اکا سیلسیم را از راه تجربه طیفی کشف کرد و ان را ژرمانیم نامید.

تغییرات خواص عناصر در دوره ها و گروههای جدول
۱- تغییرات شعاع اتمی : در هر گروه با افزایش عدد اتمی شعاع اتمی افزایش می یابد ودر هر دوره با افزایش عدد اتمی شعاع اتمی به تدریج کوچکتر می گردد.
۲- تغییرات شعاع یونی : شعاع یون کاتیون هر فلز از شعاع اتمی ان کوچکتر و شعاع هر نا فلز از شعاع اتمی ان بزرگتر است.به طور کلی تغییرهای شعاع یونی همان روند تغییرات شعاع اتمی است.
۳- تغییرات انرژی یونش : در هر دوره با افزایش عدد اتمی انرژی یونش افزایش می یابد و در هر گروه با افزایش لایه های الکترونی انرژی یونش کاهش می یابد.
۴- تغییرات الکترون خواهی : در هر دوره با افزایش عدد اتمی انرژی الکترونخواهی افزایش می یابدودر هر گروه با افزایش عدد اتمی اصولا انرژی الکترون خواهی از بالا به پایین کم می شود .
۵- تغییرات الکترونگاتیوی : در هر دوره به علت افزایش نسبتا زیا د شعاع اتمی الکترونگاتیوی عناصر کم میشود و در هر دوره به علت کاهش شعاع اتمی الکترونگاتیوی عناصر افزایش می یابد .
۶- تغییرتعداد الکترونهای لایه ظرفیت و عدد اکسایش : در هر دوره از عنصری به عنصر دیگریک واحد به تعداد الکترون ها ی ظرفیت افزوده میشود و تعداد این الکترونها و عدد اکسایش در عنصرهای هر گروه با هم برابرند.
۷- تغییرات پتانسیل الکترودی : در ازای هردوره با افزایش عدد اتمی توانایی کاهندگی عنصرها کاهش می یابد و توانایی اکسیدکنندگی آنها افزایش می یابد .از این روفلزهایی که در سمت چپ دوره ها جای دارندخاصیت کاهندگی ونا فلزهایی که در سمت راست دوره ها جای دارندتوانایی اکسید کنندگی دارند.در موردعناصر یک گروه توانایی اکسید –کنندگی با افزایش عدد اتمی وپتانسیل کاهش می یابد.
۸- تغییرات توانایی بازی هیدروکسید : توانایی بازی هیدروکسیدعناصر در گروهها ازبالا به پایین افزایش می یابد اما در دوره از سمت چپ به راست رو به کاهش است.
۹-تغییرات دما و ذوب یا جوش : در هر دوره دمای ذوب و جوش تا اندازه ای به طورتناوبی تغییر می کند ولی این روندمنظم نیست و در موردعناصرگروهها نیز روندواحدی وجود ندارد.

(داخل پرانتز)
مندلیف چگونه جدول تناوبی عنصرها را تنظیم کرد؟
(در سال 1869 که دیمتری مندلیف روی طبقه بندی بهتر عنصرها تحقیق می کرد فقط ۶۳ عنصر شناخته شده بود او ۶۳ کارت تهیه کرد و روی هر کارت علاوه بر نام عنصر برخی خواص شناخته شده ی آن عنصر را نوشت مثل دمای ذوب و جوش و جرم اتمی و ... بعد این کارت ها را به ترتیب افزایش ویژگی های مختلف کنار هم قرار میداد مثلا یکبار به ترتیب افزایش دمای ذوب و بار دیگر به تریب افزایش ویژگی دیگر . وقتی مندلیف عنصرها را به ترتیب افزایش جرم اتمی کنار هم به صورت یک ردیف ۶۳ تایی چید به نکته جالبی بر خورد او دید که ویژگی های نوشته شده روی کارت ها ۸ تا ۸ تا تکرار می شود یعنی ویژگی های روی کارت اول مشابه کارت نهم و هفدهم و ... و کارت دوم مشابه کارت دهم و هجدهم و ... است. کار جالبی که مندلیف انجام داد این بود که ضمن رعایت افزایش تدریجی جرم اتمی عنصرها کارت هایی که ویژگی های مشابهب داشتند را زیر هم در یک ستون قرار داد تا چیزی شبیه یک جدول درست شود به نحوی که عنصرها به ترتیب افزایش جرم اتمی کنار هم قرار گرفته اند و عنصرهای یک ستون نیز خواص مشابهی دارند. این اساس کار مندلیف برای تنظیم جدول تناوبی بود.
در جدول تناوبی مندلیف فقط ۶۳ عنصر قرار داشت بنابراین بدیهی است که انتظار داشته باشیم برخی از جاهای جدول او نسبت به جدول امروزی خالی باشد در واقع مندلیف برای نظم دادن به جدول خود مجبور بود برخی از خانه های جدول را خالی نگه دارد تا عنصر های مشایه زیر هم قرار گیرند او تصور می کرد این جاهای خالی مربوط به عنصرهایی است که هنوز کشف نشده اند و حتی توانست برای آنها برخی خواصشان را پیش بینی کند چون باید خواصی بینابین عنصر بالاتر و پایین تر از خود در یک ستون داشته باشد. او همچنین از روی این جدول توانست وجود بعضی از عناصر را که تا آنروز کشف نشده بود حدس بزند و همین امر و پیش بینی های او که درست از آب در می آمد سبب شهرت زیاد او نسبت به سایر دانشمندان هم دوره اش گردید.)

جدول تناوبی امروزی
در جدول تناوبی که امروزه ما می بینیم ساختار کلی همان است که در جدول مندلف وجود داشت اما عناصر بجای جرم اتمی بر اساس عدد اتمی در جدول قرار می گیرند. البته با این تصحیح جای عنصرها عوض نمی شود
ردیفهای افقی جدول را تناوب، و ردیفهای عمودی آن را گروه می نامند و عناصر بر اساس اربیتالی از آنها که آخرین الکترون اتم در آن جا گرفته است به چهار بلوک s,p,d و f طبقه بندی می شوند. عناصر دو بلوک s و p عناصر اصلی، عناصر بلوک d عناصر واسطه و عناصر بلوک f لانتانیدها و اکتینیدها می باشند. شماره گذاری گروهها از یک تا 18 و شماره گذاری تناوب ها از یک تا 7 می باشد.


جدول تناوبی / Periodic Table(برای دیدن عکس در اندازه بزرگ آن را ذخیره کنید.)


چگونه از جدول تناوبی استفاده نمائیم؟
یک جدول تناوبی می تواند شامل اطلاعات متفاوت و متنوعی باشد که بسته به نوع کاربردی که از آن متصور است طراحی می شود، در یک جدول معمولی می توان علامت اختصاری عناصر، عدد اتمی و جرم اتمی آنها را یافت. همچنین از روی گروهی که آن عنصر به آن وابسته است خصوصیات شیمیایی آنرا حدس زد.
مثلا در گروه 1 که فلزات قلیایی جای دارند عناصر وابسته به آن فلزاتی هستند به شدت واکنش پذیر که در طبیعت بطور خالص یافت نمی شوند و برای تهیه آنه معمولا از روشهای مشکل الکترولیز استفاده میشود که در این روشها ممکن است از نمک هالوژن مذاب آنها استفاده کنند. این فلزات با آب به شدت واکنش پذیرند و تعدادی از آنها در واکنش با آب تولید مقادیر زیادی حرارت و گاز هیدروژن میکنند که گاز تولید شده در اثر حرارت آتش میگیرد و واکنش با شعله همراه خواهد بود.
همانطور که می بینید یک گروهبندی ساده خواص بسیار زیادی از مواد را در اختیار ما قرار داد.
در بعضی جدولهای تناوبی نام انگلیسی عنصر مورد نظر و (یا) آرایش الکترونی عنصر آن نیز نمایش داده شده است. بعضی از آنها شامل نیمه عمر عناصر رادیو اکتیو هستند، بعضی ممکن است شکل بلوری نقطه ذوب و جوش و خواص دیگر فیزیکی عنصر را به همراه داشته باشند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: جمعه 15 دی 1391 ساعت: 23:1 منتشر شده است
نظرات()

اورانیم چیست؟

بازدید: 6781

 

اورانیم عنصری فلزی، رادیو اکتیو و نقره‏ای است. این عنصر به صورت اکسید اورانیم در سنگ «پیچ بلاند» یافت می‏شود.

سنگ اورانیم

اورانیم در سال 1789 میلادی توسط یک شیمیدان آلمانی کشف شد. «هنری بکرل»، دانشمند فرانسوی، در سال 1896 میلادی ضمن آزمایش‏هایی که بر روی ترکیبات اورانیم انجام می‏داد، متوجه شد که این عنصر دارای خاصیت رادیواکتیوی است.

سنگ اورانیم

اورانیم فلزی براق و سفید رنگ است؛ ولی در مجاورت هوا تغییر رنگ می‏دهد و سیاه می‏شود. این فلز بسیار سنگین است؛ به طوری که 28% متر مکعب آن حدود نیم تن وزن دارد. در گذشته از این ماده برای رنگ‏آمیزی ابریشم و ظروف چینی استفاده می‏شد.

اورانیم طبیعی ترکیبی از دو ایزوتوپ 238 و 235 است. 27/99 درصد اورانیم موجود در طبیعت، اورانیم 238و 72/0 درصد آن، اورانیم 235 است.

این فلز به دلیل داشتن دو ویژگی منحصر به فرد، ماده‏ای بسیار گرانبها و با ارزش است. نخستین ویژگی آن، داشتن خاصیت رادیواکتیوی است. اشعه رادیواکتیوی که از هسته اورانیم خارج می‏شود، کاربردهای بسیار دارد. از این اشعه در کشاورزی، صنایع مختلف، زیست‏شناسی و تحقیقات پزشکی استفاده می‏شود. ویژگی‏ دیگر اورانیم، انرژی است که با شکافت هسته این ماده به دست می‏آید. دانشمندان در سال 1938 میلادی پی بردند که اورانیم را می‏توان توسط ذرات نوترون بمباران کرد و هسته آن را شکافت. شکافت هسته‏ای روشی است که طی آن، هسته اتم اورانیم 235 توسط ذرات نوترون بمباران شده، به دو قسمت تقسیم می‏شود؛ در نتیجه نیرو و گرمای بسیار زیادی آزاد می‏شود. در سال 1945 میلادی بمب اتمی- که با استفاده از همین روش ساخته شده بود- در جنگ جهانی دوم علیه کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن، اورانیم ارزش و اهمیت روز افزونی یافت.

اورانیم

امروزه از انرژی حاصل. از شکافت هسته‏ای برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‏شود. جالب است بدانید که انرژی حاصل از یک کیلوگرم اورانیم با انرژی حاصل از سه میلیون کیلوگرم زغال سنگ برابر است. به همین جهت از اورانیم 235 به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‏ای استفاده می‏شود. انرژیی که از شکافت هسته‏ای در راکتورهای اتمی به دست می‏آید، برای حرارت دادن آب و تبدیل آن به بخار مورد استفاده قرار می‏گیرد. این بخار، توربین‏ها را به حرکت در می‏آورد و موجب تولید الکتریسیته می‏شود.

از اورانیم برای جذب اشعه ایکس و اشعه گاما نیز استفاده می‏شود. از اکسیدهای این عنصر می‏توان به عنوان کاتالیزور در برخی از فعل و انفعالات شیمیایی استفاده کرد.

چهار میلیونیم از پوسته زمین را اورانیم تشکیل داده است. ترکیبات اورانیم در سنگ‏ها نیز یافت می‏شوند. سنگ پیچ بلاند مهمترین سنگ معدن اورانیم است. ذخایر اورانیم جهان بیشتر در انگلستان، هند و آفریقا یافت می‏شوند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: جمعه 15 دی 1391 ساعت: 22:47 منتشر شده است
نظرات()

مترجم آنلاین همه زبانها توسط گوگل

بازدید: 7505


مترجم آنلاین گوگل یا google translate یک ابزار بسیار با ارزش و کاربردی است که اکثر اوقات در حال کار کردن با اینترنت نیاز به آن پیدا میکنیم. برای استفاده متن یا کلمه مورد نظر را انتخاب کرده , کپی کنید و در باکس گوگل ترانسلیت قرار دهید یا paste کنید. اگر سایت خاصی را برای ترجمه در نظر دارید آدرس آن را در باکس وارد کنید و لینک مربوطه را کلیک کنید تا صفحه سایت داده شده ترجمه شود ...

 

ورود به سایت 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: جمعه 8 دی 1398 ساعت: 15:11 منتشر شده است
نظرات()

انیمشن جالب تعاملی آزمایش رادرفورد

بازدید: 5074

 

انیمشن جالب تعاملی آزمایش رادرفورد

 

دانلود

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 7 دی 1391 ساعت: 2:38 منتشر شده است
نظرات()

تولید صنعتی رنگدانه سفید

بازدید: 7051


نگاه کلی

رنگدانه‌ها ، مواد غیرمحلول معدنی و آلی هستند که بطور وسیع در پوششهای سطحی بکار می‌روند. این مواد در صنایع مرکب سازی ، پلاستیک ، سرامیک ، لاستیک و کاغذ سازی کاربرد دارد. رنگدانه‌ها بسته به رنگ و خواص ، کاربردهای فراوان دارند. رنگدانه‌های سفید ، یکی از پُر استفاده‌ترین رنگداانه‌ها هستند.

پیگمانهای سفید (رنگدانه‌های سفید)

رنگدانه‌های سفید بجز تیتان ، از قدیمی‌ترین رنگدانه‌های پوششی محسوب می‌شوند که امروزه مصرف تعدادی از آنها تقریبا منسوخ شده است، زیرا نوع جدیدتر و بهتری جانشین آنها شده است که به دی‌اکسید تیتان معروف است. بجز دی‌اکسید تیتان که مهمترین رنگدانه سفید است، رنگدانه‌های سفید سربی هم کم و بیش کاربرد دارند که از جمله آنها می‌توان به کربنات ، سولفات ، اکسید روی ، اکسید روی سربدار ، اکسید آنتیموان لیتوپن را نام برد.

دی‌اکسید تیتانیوم

دی‌اکسید تیتانیوم ، از مهمترین رنگدانه‌های سفید بوده ، به دو شکل بلوری آناتاز و روتایل پایدار وجود دارد. تقریبا تمامی مصرفی در رنگسازی از نوع روتایل است. آناتاز را با حرارت دادن در 700-950 درجه سانتی‌گراد می‌توان به روتایل تبدیل کرد. به صورت وسیع در سطوح خارجی و همچنین در لعابها مصرف می‌شود. 

ترکیب رنگ سفید مصرفی درسطوح خارجی
20%
تالک 60%
میکا 20%

این بهترین فرمولاسیون برای جلوگیری از کج شدن و ترک خوردگی است، ضمنا رنگ دوام بیشتری خواهد داشت.

روش تهیه صنعتی رنگدانه سفید تیتانیوم

برای تهیه رنگدانه دو روش صنعتی مهم وجود دارد.


روش سولفات

فرآیند سولفات ، شامل واکنش بین اسید سولفوریک غلیظ و کانی ایلمنیت است. واکنش بسیار شدید است و بجز محصول اصلی مقدار زیادی ، و بخار آب تولید می‌شود که وقتی وارد جو شوند، موجب آلودگی هوا خواهند شد. بنابراین استفاده از تصفیه کننده در کارخانه‌ها ضروری است. از ضایعات دیگر این روش باز ، تولید اسید سولفوریک مصرف شده بدون برگشت آن به چرخه تولید می‌باشد.

فرایند اصلاح شده سولفات

در فرایند اصلاح شده با استفاده از اسید سولفوریک رقیق سعی شده است که آلوده کننده‌ها به حداقل برسند. واکنش نسبتا آهسته صورت می‌گیرد و مقدار بخار آب و اسید سولفوریک و اسیدهای گوگرد تولید شده کمتر است و اسید مصرفی دوباره به چرخه تولید برمی‌گردد.


واکنشهای انجام گرفته در خط تولید

  • واکنش کافی (کانی ایلمنیت) با اسید سولفوریک و تولید این

     
  • هیدرولیز (که بستگی به کیفیت ، غلظت آن و PH محیط دارد) و تولید ،

     
  • با حرارت دادن دی‌اکسید تیتانیوم آبدار در 800_1000 درجه سانتی‌گراد ، پیگمان سفید دی‌اکسید تیتانیوم تولید می‌شود.

     
  • فرایند کلرید ، شامل روتایل (روتایل طبیعی یا سنتزی) و گاز کلرو کک می‌باشد. محصول به دست آمده در این فرایند ، تتراکلرید تیتانیوم است. برای خالص سازی آن را تقطیر کرده و تتراکلرید تیتانیوم خالص را با اکسیژن هوا در شعله‌ای با دمای 1500 درجه سانتی‌گراد اکسید می‌کنند (واکنش سوختن). دراین فرایند دانه‌های بسیار ریز دی‌اکسید تیتانیوم و گاز کلر ایجاد می‌شود. کلر تولید شده دوباره وارد چرخه تولید می‌شود.

کاربرد

تقریبا 50% این رنگدانه در صنعت رنگ سازی و لعاب سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 23% آن در کاغذ سازی مصرف دارد. کاربرد مهم دیگر آن در صنعت پلاستیک‌سازی است

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 6 دی 1391 ساعت: 13:23 منتشر شده است
نظرات()

تيتراسيون اسيد کلريدريک توسط محلول سود(بخش اسيد قوي با باز)

بازدید: 10774

هدف از آزمايش:

هدف از اين آزمايش تعيين وابستگي بين طبيعت ماده تيتر (اسيد قوي) و نوع تيتراسيون است. (اسيد ضعيف با باز قوی و باز ضعيف و اسيد قوي)تيتر ميگردد. منحنی تيتراسيون از روي اعداد بدست آمده رسم شده و از روي آن نرماليته و گرم اسيد محاسبه مي شود.

وسايل لازم:

هدايت سنج-پيپت 25 ميلي ليتر- بالن ژوژه 100 ميلي ليتري محتوي نمونه مجهول-بهمزن مغناطيسي- بورت 10 ميلي ليتري- بشر و محلول سود 2/0 مولار

روش کار:

در نمونه مجهول را به حجم رسانده بخوبي مخلوط کنيد، از مجهول را به بشر منتقل کرده به آن حدود آب مقطر اضافه نمائيد. بشر را به هم زن مربوط کنيد سل هدايت سنج را در بشر بگذاريد تا سطح آن کاملاً پوشيده شود دقت نمائيد که الکترود به بهم زن و جداره بشر تماس نداشته باشد، سرعت بهم زن را تدريجاً زياد کنيد. ولي توجه داشته باشيد که سرعت آنقدر زياد نشود که در محلول ايجاد حفره نمايد دستگاه هدايت سنج را روشن کنيد، يک دقيقه صبر کنيد تا گرم شود. قبل از شروع تيتراسيون عدد دستگاه را بخوانيد سپس در فواصل 2/0 ميلي ليتري به 2/0 ميلي ليتر که از ماده تيتراسيون به محلول اضافه مي کنيد اعداد را يادداشت کنيد. نتايج را در کاغذ ميليمتري ببريد بطوريکه مقدار هدايت محلول در محور ها بر عليه ميلي ليتر سود مصرف شده در محور ها رسم شود. نقطه انتهايي نرماليته و غلظت اسيد مجهول را بدست آوريد. شکل منحنی بدست آمده را با ذکر دليل در روي هر شاخه آن توجيه نموده و پيش بيني نمائيد که اگر چنانچه بجاي باز قوي از يک باز ضعيف مانند آمونياک جهت تيتراسيون استفاده مي کرديم چه تغييري در شکل منحني حاصل مي شد؟

(هنگاميکه يک اسيد قوي توسط باز ضعيف تيتر مي شود پس از نقطه اکي والان به دليل اينکه بازي ضعيف است و کم تفکيک مي شود، افزايش هدايت خيلي بکندي صورت مي گيرد، وجود مقدار زيادي نمک در محلول هم باعث کاهش شديد تفکيک باز مي گردد، همچنين به دليل هيدروليز نمک در حدود نقطه اکي والان ، منحني نمايش تغييرات در حدود نقطه اکي والان از حالت متقاطع خارج شود و خميدگي مي يابد.)

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391 ساعت: 3:8 منتشر شده است
نظرات()

تيتراسيون اسيد ضعيف(اسيد استيک)با باز قوی

بازدید: 9212

در طي اين آزمايش محلول اسيد استيک با محلول سود تيتر ميگردد، از روي منحنی رسم شده بر حسب هدايت محلول و ميلي ليتر سود اضافه شده نقطه انتهايي تيتراسيون و از آنجا غلظت محلول اسيد استيک را مي توان بدست آورد.

در ابتداي تيتراسيون هدايت محلول به مقدار کمي کم مي شود که مربوط به کم شدن غلظت يون هاي هيدروژن مي باشد سپس هدايت محلول تدريجاً بالا ميرود که اين قسمت مربوط به ازدياد يونهاي استات موجود در محلول است.

 

در نقطه انتهايي اسيداستيک موجود با سود خنثي مي گردد و سپس بعلت ازدياد يونهاي در محلول هدايت بالا رفته و منحنی با شيب تندتري تغيير مي کند نقطه انتهايي تيتراسيون مي باشد.

روش کار:

نمونه مجهول داده شده را در بالت ژوژه به حجم برسانيد کاملاً آنرا هموژن کنيد، مجهول اسيد استيک را به بشر منتقل کنيد و حدود آب مقطر به آن افزوده و آنرا به هم زن مربوط نمائيد، سلولهاي هدايت سنجي را در آن بگذاريد دستگاه هدايت سنج را روشن کنيد و هدايت محلول را قبل از تيتراسيون بخوانيد، سپس هدايت محلول را با افزودن محلول سود 2/0 نرمال داخل بورت در فواصل 2/0 ميلي ليتري و تا 10 ميلي ليتري در فواصل 2/0 ميلي ليتري، بخوانيد نرماليته و غلظت محلول اسيد استيک را محاسبه نموده و بعد از پايان کار سل هدايت سنج را با آب مقطر شسته در آب مقطر نگه داري کنيد.

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391 ساعت: 2:28 منتشر شده است
نظرات()

سدیم اگزالات (Sodium oxalate)

بازدید: 11318
دسته بندی: مواد شیمیایی,,

نام:

سدیم اگزالات

Sodium oxalate

نام دیگر:

 

شکل مولکول:

 

فرمول مولکولی:

C2Na2O4

جرم مولکولی (گرم بر مول):

134.01

نقطه ذوب (درجه سانتیگراد):

 

درجه احتراق (درجه سانتیگراد):

 

چگالی (گرم بر سانتیمتر مکعب):

~60

حالت:

جامد

رنگ:

سفید

بو:

بدون بو

pH:

~8

حلالیت در آب (گرم بر لیتر در 20درجه سانتیگراد):

37

خطرات:

مضر

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 23 آذر 1391 ساعت: 1:46 منتشر شده است
نظرات()

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (Ethylenediaminetetraacetic acid) (EDTA)

بازدید: 18357
دسته بندی: مواد شیمیایی,,

نام:

اتیلن دی آمین تترا استیک اسید

(Ethylenediaminetetraacetic acid (EDTA

نام دیگر:

 

شکل مولکول:

 اتیلن دی آمین تترا استیک اسید

فرمول مولکولی:

C10H16N2O8

جرم مولکولی (گرم بر مول):

292.25

نقطه ذوب (درجه سانتیگراد):

220

درجه احتراق (درجه سانتیگراد):

>150

چگالی (گرم بر سانتیمتر مکعب):

0.86

حالت:

جامد

رنگ:

بدون رنگ مایل به سفید

بو:

بدون بو

pH:

~2.5

حلالیت در آب (گرم بر لیتر در 20درجه سانتیگراد):

~0.5

خطرات:

سوزش آور، مضر برای محیط زیست

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: پنج شنبه 23 آذر 1391 ساعت: 1:37 منتشر شده است
نظرات()

اطلاعاتی کلی درباره پلیمرها

بازدید: 6317

پلیمرها (بسپارها) یا ماکرومولکولها (درشت مولکولها) ، مولکولهای غول‌پیکری هستند که دست‌کم ، 100 برابر سنگین‌تر از مولکولهای کوچکی مانند آب یا متانول هستند.

ریشه لغوی
واژه پلیمر از دو واژه یونانی Poly و Meros مشتق شده است و به معنی بسپار است.

مقدمه
بشر نخستین ، آموخته بود چگونه الیاف پروتئینی پشم و ابریشم و الیاف سلولزی پنبه و کتان را عمل آورد، رنگرزی کند و ببافد. بومیان جنوبی از لاستیک طبیعی ، برای ساختن اشیاء کشسان و پارچه‌های ضد آب استفاده می‌کردند. پلی کلروپرن ، نخستین لاستیک سنتزی است که در آمریکا تهیه شد و گسترش یافت. پلی بوتادین ، نخستین کائوچوی سنتزی است که آلمانی‌ها به نام بونا- اس به مقدار کافی تهیه کردند. بوتیل کائوچو ، یکی از چهار لاستیک سنتزی است که اکنون به مقدار بیشتری تهیه و مصرف می‌شود.

تاریخچه
نخستین لاستیک مصنوعی ، سلولوئید است که از نیترو سلولز و کافور توسط "پارکر" در سال 1865 تهیه شد. ولی در سال 1930، عمل پلیمریزاسیون و الکلاسیون کشف شد و در صنعت بکار گرفته شد. در این دوران ، آمونیاک برای تولید مواد منفجره ، تولوئن برای TNT و بوتادین و استیرن برای تولید لاستیک مصنوعی به مقدار زیادی از نفت تولید شد.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 17:46 منتشر شده است
نظرات()

ديوكسين پايدارترين سم در محيط زيست

بازدید: 3965
دسته بندی: مواد شیمیایی,,

 

ديوكسين‌ها گروهي از تركيبات شيميايي هستند كه جزو آلاينده‌هاي پايدار محيط زيست محسوب مي‌شوند. تاكنون حدود 419 نوع تركيب ديوكسيني شناسايي شده‌اند كه تنها 30 نوع آنها سميت قابل‌ توجهي دارند و TCDD از همه آنها سمي‌تر است.

 

 

 

دی اوکسینها شامل دوحلقه بنزن کلردار است که توسط دو پل اکسیژنی به هم پیوند شده دلیل نام دی اکسین همین پیوند است (دی = 2 و اکسو = اکسیژن)

 

 

ديوكسين‌ها عمدتا تركيياتي هستند كه در فرآيندهاي صنعتي توليد مي‌شوند‌ اما ممكن است در نتيجه فرآيندهاي طبيعي مانند فوران‌هاي آتشفشاني يا آتش‌سوزي جنگل‌ها به وجود آيند.

 

ديوكسين در نتيجه سوزاندن تركيبات شيميايي بر پايه ي كلرين در مجاورت هيدروكربن ها تشكيل مي شود، اصلي ترين منبع توليد ديوكسين را مي توان انواع زباله سوزها و يا بشكه هاي مخصوص سوزاندن مواد زايد در حياط برخي منازل دانست.

 

 

 

ديوكسين همچنين در كارخانه هاي كاغذ سازي كه در فرايند بيرنگ كردن از تركيب كلريني استفاده مي كنند و يا كارخانه هاي توليد پلاستيك پلي وينيل كلرايد PVC ويا كارخانه هاي توليد برخي مواد شيميايي كلره مثل برخي آفتكش ها وجود دارد.

 

اين در حالي است كه كارشناسان براين باورند كه ديوكسين ها از سمي ترين موادي هستند كه علم موفق به شناسايي آنها شده است و اثري كه ديوكسين ها بر روي سلامت عموم مردم دارد شايد قابل مقايسه با د.د.ت (DDT ) در دهه 60 باشد.

 

ديوكسينها و شبه ديوكسين ها كه يكي از تركيبات اين مواد هستند كه ممكن است به صورت طبيعي و از طريق آتشفشانها، آتش سوزي جنگل ها و نظاير آن ايجاد شوند ولي حدود 90 درصد تركيبات به وجود آمده در طبيعت نتيجه سموم دفع آفات، حشره كش ها، كلرين، كاغذ سازي، پلاستيك سازي، توليد پي وي سي، ظروف چيني، پالايشگاه هاي نفت و گاز و بالاخره كوره هاي زباله سوز اعم از زباله هاي شهري، بيمارستاني و آزمايشگاه هاي تحقيقاتي در اين آلودگي سهم به سزايي دارند.

 

تركيبات ياد شده پس از ورود به اتمسفر علاوه بر آلوده كردن جو، همراه با باران به زمين منتقل شده و سبب آلوده شدن خاك، آب، گياهان و محصولات زراعي مي شوند.

 

ديوكسينها از نظر خواص شيميايي نيمه فرار، آب گريز، چربي دوست،‌ مقاوم و بسيار سمي هستند به همين لحاظ به سادگي و به سرعت جذب منابع چربي و در آنها ذخيره مي شوند بنابراين چربي موجود در بدن حيوانات مختلف و چربي فرآورده هاي دام، طيور و آبزيان هدف نهايي و محل تجمع اين سموم است و عمدتا از اين طريق جوامع انساني آلوده شده و سلامت آنها در معرض خطر قرار مي گيرد.

 

 

ديوكسين چگونه منتقل مي شود

 

ميزان آلودگي دام، طيور و آبزيان و حتي زنبور عسل به ديوكسين به ميزان آلودگي منطقه زيست، نحوه نگهداري و پرورش اين موجودات وابسته است.

 

وجود اين سم در حومه شهرها، قطب هاي صنعتي، آبهايي كه اسكله و تاسيسات نفتي درآن قرار دارد و يا محل تردد، تخليه و بارگيري نفت كش ها موجب آلودگي آبهاي ورودي به فاضلاب هاي شهري، صنعتي و رودخانه ها، درياچه ها و استخرهاي پرورش ماهي مي شود بنابراين محصولات و فرآورده هاي دامي به دست آمده در اين شرايط همگي آلوده مي شوند.

 

امروزه مصرف خوراك دام، طيور و آبزيان منحصر به منطقه كشت محصولات كشاورزي و توليد آنها نيست به طوري كه در شرايط صنعتي ممكن است خوراك توليدي در يك نقطه آلوده شده و با انتقال به ساير نقاط حيوانات مناطق غيرآلوده را نيز در معرض خطر قرار دهد.

 

در شرايط حاد كه نشانه هاي بيماري در حيوان ظاهر مي شود، تشخيص آلودگي آسان است. به عنوان مثال رويت علايم مسموميت در پرندگان هشداري در آلودگي محيط، خوراك و غيره است كه در نتيجه بايد از مصرف فرآورده هاي توليد شده، اجتناب كرد.

 

عموما آلودگي به ديوكسين در حيوانات تدريجي است و سم به مرور زمان در چربي نسوج مختلف به صورت تجمعي انباشته مي شود به طوري كه به رغم حضور غلظت بالاي سم در چربي هاي بدن،علايمي از مسموميت مشاهده نمي شود.

 

اين در حالي است كه سم از طريق چربي هاي موجود در فرآورده هاي لبني و يا زرده تخم مرغ و طيور زنده به مرور دفع و وارد بدن مصرف كننده مي شود بنابراين چربي موجود در زرده تخم مرغ، شير و تمام فرآورده هاي لبني مانند كره، سر شير، خامه و پنير يكي از راه هاي رايج در انتقال اين سم خطرناك به بدن انسان است. از سوي ديگر در برخي موارد اين سم در چربي شير مادران نيز مشاهده شده و كودكاني از اين طريق در معرض خطر قرار گرفته اند.

 

ماهيان پرورشي آب شيرين نيز كه عموما داراي چربي زيادي هستند و بعضا فضاي پرورشي آنها آميخته با آبهاي سطحي آلوده است، حاوي مقادير قابل توجهي از اين تركيب سمي هستند.

 

از آنجا كه امروزه بيشترين درصد پروتئين سبد غذايي از فرآورده هاي طيور تشكيل مي شود و حجم مصرف اين فرآورده ها در اغلب جوامع بالا است، آلوده شدن طيور اعم از مرغ و تخم مرغ، به آلوده شدن تدريجي غذاي مصرفي مردم و در نهايت دريافت تدريجي مقادير بالايي از سم همراه مي شود و اين مسئله تهديدي بسيار جدي براي سلامت بشر است بنابراين در حال حاضر ارزيابي ميزان آلودگي مرغ به ويژه تخم مرغ به ديوكسين بايد در تمامي جوامع بشر بيش از ساير منابع غذايي مورد توجه قرار گيرد.

 

خطرات ديوكسين براي محيط زيست و موجودات زنده

 

مشاهده شده ديوكسين ها علاوه بر مسموميت كساني كه در معرض آن قرار گرفته اند پس از ورود به بدن و دسترسي به سلول ها به گيرنده هاي اچ پروتئين هاي سلولي چسبيده و از اين طريق به DNA متصل و سبب تغيير در ژنوم، اختلالات ژنتيكي، موتاسيون و ناهنجاري هاي جنيني مي شوند.

 

علاوه براين با ورود اين سم به سلول، پروتئين هاي اختصاصي و آنزيم هاي درون سلولي نيز تغيير مي كند وعملكرد طبيعي سلول ها و واكنش هاي درون سلولي مختل مي شوند.

 

 مسموميت مزمن، تاثير سوء بر تخمك گذاري و توليد مثل، اختلال باروري، اختلالات ژنتيكي، ناهنجاري هاي جنيني، كاهش و يا اختلال شديد رشد در اطفال، تخريب سيستم ايمني و دفاعي بدن و در نهايت انواع سرطان ها از اثرات سوء و قطعي حضور اين سم در محيط و زنجيره غذايي به ويژه غذاهايي است كه با چربي هاي حيواني همراه است.

 

چند توصيه براي كاهش خطرات آلاينده اين سم

 

با توجه به غير قابل اجتناب بودن استفاده از آفت كش ها در شرايط فعلي بايد در توليد محصولات كشاورزي از آفت كش هايي استفاده شود كه عمر كوتاهي در طبيعت دارند و پايدار نباشند.

 

همچنين استفاده از روش هاي بيولوژيك جهت دفع آفات نباتي توصيه مي شود و اين روش ها بايد جايگزين روش هاي شيميايي شوند.

 

علاوه براين بايد ساختار كوره هاي زباله سوز اعم از شهري، بيمارستاني، آزمايشگاهي به منظور جلوگيري از احتراق ناقص اصلاح و زمان و درجه حرارت مطلوب براي سوزاندن رعايت شود.

 

همچنين از صيد ماهيان در آبهاي آلوده پرهيز شود.از مصرف غذاهاي پر چرب به ويژه چربي هاي حيواني، گوشت هاي چرب، كره و غيره توليد شده در محيط هاي آلوده خودداري شود.

 

جايگزيني اقلام غذايي گياهي مانند حبوبات، ميوه و سبزيجات به جاي فرآورده هاي حيواني در اولويت قرار گيرد و از مصرف پوست مرغ و ماهي به هنگام طبخ خودداري شود.

 

آموزش هاي لازم در به كار گيري روش هاي صحيح استفاده از سموم دفع آفات، عدم سوزاندن زباله به صورت ناقص و آتش زدن اقلامي همچون چوب، برگ، كاغذ و مازاد كشاورزي در اولويت برنامه هاي زيست محيطي قرار گيرد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391 ساعت: 14:38 منتشر شده است
نظرات()

منگنز

بازدید: 6258

منگنز كه در اعماق در ابتدا به صورت Mn4+ غیر محلول حضور داشته است، به واسطه احیایی شدن محیط و بصورت Mn2+ محلول در می آید. Mn2+ محلول در درون آب های حاصل از دیاژنز به طرف بالا صعود می كند و به محض رسیدن به قسمت های سطحی رسوبات، بار دیگر اكسید می شود و بصورت Mn4+ غیر محلول در می آید و بر روی قطعات استخوان و غیره كه به عنوان محل تبلور نطفه بلور عمل می نمایند، ته نشین می شود و بدین طریق گرهك های منگنز تشكیل می شوند. 

این طرز تشكیل ممكن است در دریاچه ها انجام گیرد، لیكن در اقیانوسها به واسطه ضخامت رسوبات اكسید كننده كه در بالای رسوبات احیاء كننده واقع است، احتمال بالا آمدن Mn كم است. بطور كلی منشأ منگنز و دیگر فلزات در گرهك های منگنز ممكن است تحت تاثیر فرآیندهای باكتریها ، عمل متقابل بین آب دریا و آتشفشان های زیردریایی( آتشفشانی متصاعدی)،تخریب و انتقال فلزات از سنگهای موجود در خشكیها (خاستگاه های ولكانیكی ـ آواری ) و ذرات آسمانی باشد .

مطالعه گرهكهای منگنز عمدتاً به منظور بازیابی فلزات مس، نیكل و كبالت می باشد ولیكن هم اكنون این عناصر با قیمتی بسیار نازلتر، از خشكی ها بدست می آیند.

رشد نودول ها ظاهراً در اثر آزاد شدن یونها در محیط های احیایی واقع در زیر رسوبات سطحی صورت می گیرد كه به طرف بالا ضمن تحرك، یونها مهاجرت كرده و Mn2+ اكسید شده و به Mn4+ تبدیل شده و رسوب می كند كه در این واكنش آب دریا حاوی مقادیر بسیار زیادی از اكسیژن می باشد.

مهمترین كانی های تشكیل دهنده نودول ها، ورناریت و هیدروژئوتیت است.

سایر هیدروكسیدهای منگنز و آهن از قبیل نودوركیت، پیرولوزیت، بیرنسیت، رانستیت و كریپتوملان به ندرت یافت می شوند. براونیت و هماتیت در تركیبات نودول های دگرگونی یافت می شوند.

پتانسیل های اقتصادی استخراج نودولها:

كمربند ندولی وسیعی از غرب مكزیك تا جنوب هاوایی، كمربند نودولی شمال اقیانوس آرام به سمت ژاپن و بازارهای آمریكا و همچنین انباشت بزرگی از اقیانوس اطلس شمالی كه در نزدیكی بازار امریكا و اروپا قرار دارد.

همچنین در اعماق بین 6000 – 4000 متری توسعه و تكنولوژی استخراج و فرآوری در ندول ها در مرحله پیشرفت در گلهای فلزی هیدروترمالی از گودالهای عمیق در دریای سرخ می باشد.

كانسارهای نوع دریایی منگنز عمدتاً به شكل دی اكسید در داخل رسوبات عمیق دریایی و آبهای كم عمق تشكیل می گردند. این كانسارها به صورت گرهك هایی به صورت مواد رنگی و پوشش های سطحی بر روی فسیل ها به طور گسترده پخش شده اند.

به عقیده Hewett مقادیر فراوانی از این گرهك ها در نواحی اقیانوسی غالباً در زیر رسوبات كم ضخامت انباشته شده اند.

گرهك های منگنز داری كه در آبهای عمیق تشكیل می شوند، از نظر اقتصادی بسیار مهم می باشند.

در نزدیكی سواحل، رسوبات آهن و ذرات ریز اكسید منگنز یا ژل های بی كربنات و اكسید و كربناتهای دیگر از دو فلز آهن و منگنز رسوب می نمایند.

شكل این اكسیدها به صورت تخم ماهی یا اوولیت و عمدتاً با تركیب كانیهای پسیلوملان و پیرولوزیت می باشد. ذخایر منگنز همراه رسوبات نرم و چرت دار واقع در افق فوقانی افیولیت ها در كوبا، ژاپن، ایران و فیلیپین كشف شده اند.

از تولید كنندگان اصلی منگنز می توان از:

آفریقای جنوبی با 62/3 میلیون تن، گابون با 45/2 میلیون تن، استرالیا با 2 میلیون تن، برزیل با 8/1 میلیون تن و هند با 1/1 میلیون تن نام برد.

كاربردهای پزشكی:

منگنز فلزی است كه به طور گسترده ای در بافت های بدن گیاهان و حیوانات وجود دارد. این فلز یك مادة معدنی كمیاب نامیده میشود زیرا به مقدار بسیار كم در بدن انسان یافت میشود.

بدن ما تقریباً حدود 20 میلی گرم منگنز، به طور عمده در استخوان ها، ذخیره دارد. منگنز در تشكیل بافت همبند چربی و كلسترول، استخوان،‌عوامل انعقاد خون و پروتئین نقش دارد. این ماده همچنین برای عملكرد طبیعی مغز ضروری است.

منگنز جزئی از تركیب منگنز سوپر اكسید دیسموآت (MnSaD) است. این تركیب یك ضد اكسیدان است كه بدن را از مواد سمی حفظ می كند. به دست آوردن مقدار كافی منگنز از رژیم غذایی، كار ساده ای است.

موارد استفاده

بیماریهای زیر به وسیله مصرف منگنز بهبود می یابد.

دیابت: افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با اشخاص سالم به طور قابل ملاحظه ای منگنز كمتری دارند. منگنز سطح قند خون را در افراد دیابتی كاهش می دهد.

روماتیسم مفصلی: افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی (التهاب مفاصل) سطح پایینی از MnSaD دارند (این ماده از آسیب مفاصل در حین التهاب جلوگیری می كند) مكمل های منگنز فعالیت MnSaD را افزایش می دهند.

صرع: یك مطالعه مهم در اوایل سال 1960 نشان داده است موش هایی كه دچار كمبود منگنز بوده اند بیشتر مستعد ابتلا به تشنج هستند و نوار مغزی آنها (EEG) حاوی فعالیتهای تشنجی است.

اسكیزوفرنی: افراد اسكیزوفرن به مكمل های منگنز به خوبی پاسخ می دهند.

پوكی استخوان: از دست رفتن تودة استخوانی بعد از یائسگی به سرعت شروع می شود و می تواند منجر به پوكی استخوان (نازك و شكننده شدن) گردد. منگنز و دیگر عناصر كمیاب استحكام استخوان را در زنان بعد از یائسگی افزایش می دهند.

بیمایهای دیگر: منگنز همچنین در دمان تصلب شرایین (سخت شدن دیوارة عروق)، كلسترول بالای خون، سرگیجه و كاهش شنوایی مؤثر و مفید است.

منابع غذایی

آجیل (مخصوصاً گرد و بادام) ، سبوس گندم و همة غلات، حبوبات تغییر نیافته،برگ سبزیجات، كبد، كلیه، بادام زمینی، لوبیا (از خانوادة نیامداران)، میوه های خشك، غلات به عمل آمده (تغییر یافته)، گوشت و محصولات خشك دارای میزان خیلی كمی از منگنز هستند. غذاهای تغییر شكل نیافته نظیر نان غلات و حبوبات دارای میزان زیادی منگنز هستند.

اشكال دیگر

منگنز به اشكال مختلفی در دسترس است: نمك (سولفات و گلوكونات) كلوئید، آسپارات، پیكولینات، فومارات، سوكسینات و آمینواسید كلات). این ماده به صورت قرص یا كپسول معمولاً به همراه سایر ویتامین ها و موادمعدنی قابل دسترسی است.

نحوة مصرف

در مورد منگنز مقدار مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA) وجود ندارد. رژیم توصیه شده براساس جذب از طریق رژیم تیپیك است و مقداری است كه از بروز نشانه های كمبود منگنز جلوگیری كند.

متوسط جذب منگنز 2 تا 9 میلی گرم در روز است. در بعضی موارد افراد به میزان بیشتری (10 میلی گرم در روز) منگنز نیاز دارند.

میزان كافی و مطمئن مصرف روزانة منگنز 2 تا 5 میلی گرم برای بزرگسالان. 1 تا 3 میلی گرم برای بچه ها و نوجوانان و 0.3 تا 1 میلی گرم برای شیرخواران است.

موارد احتیاط

جذب بیش از حد منگنز می تواند منجر به تولید اثرات سمی شود. شما نباید به طور مرتب، بیش از حد مطمئن و كافی (كه در بالا توضیح داده شد) مصرف منگنز داشته باشید.

تداخل های احتمالی

كلسیم، مس، آهن، منیزیوم و روی بر سر جذب در رودة كوچك با منگنز رقابت می كنند. جذب بیش از حد هر كدام از اینها می تواند باعث كاهش جذب بقیه شود. مصرف بیش از حد منگنز می تواند باعث كم خونی فقر آهن شود.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:30 منتشر شده است
نظرات()

زندگینامه ی گزنون

بازدید: 4432
دسته بندی: مواد شیمیایی,,


نام (نام عنصر) : گزنون
نام خانوادگی (شهرت در زبانهای مختلف) : گزنون
شماره شناسنامه (عدد اتمی) : 54
نام پدر (کاشف) : "رامسی" و "تراورس"
تاریخ تولد (تاریخ کشف) : 1898 میلادی
محل تولد (محل کشف) : انگلیس
مشخصه‌های ظاهری:
رنگ پوست (رنگ ظاهری) : بی‌رنگ
وزن (جرم اتمی) : 131,3 گرم
جنسیت (نوع عنصر) : غیر فلز
سال وفات (اتمام ذخایر) : نامعلوم


 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:28 منتشر شده است
نظرات()

گادولینیم

بازدید: 6965
دسته بندی: مواد شیمیایی,,



 

اروپیم - Gadolinium - تربیم
Gd
Cm

 
img/daneshnameh_up/d/d4/Gd_TableImage.png
جدول کامل
عمومی
نام , علامت اختصاری , شماره Gadolinium, Gd, 64
گروه شیمیایی لانتانیدها
گروه , تناوب , بلوک 6 , f-block
جرم حجمی , سختی 7901 kg/m3, اطلاعاتی در دست نیست
رنگ سفید نقره‌ای
img/daneshnameh_up/0/08/125pxGd2C64.jpg
خواص اتمی
وزن اتمی 1 E-25 kg
شعاع اتمی (calc.) 1 E-10 m
شعاع کووالانسی اطلاعاتی در دست نیست
شعاع واندروالس اطلاعاتی در دست نیست
ساختار الکترونی [Xe]6s²5d¹4f7
- e بازای هر سطح انرژی 2, 8, 18, 25, 9, 2
درجه اکسیداسیون (اکسید) 3 (باز ملایم)
ساختار کریستالی شش گوشه
خواص فیزیکی
حالت ماده جامد ferromagnetic
نقطه ذوب 1585 K (2394 °F)
نقطه جوش 3523 K (5882 °F)
حجم مولی 19.90 ((scientific notation|ש»10-6 m3/
گرمای تبخیر 359.4 kJ/mol
گرمای هم‌جوشی 10.05 kJ/mol
فشار بخار 24400 Pa at 1585 K
سرعت صوت 2680 m/s at 293.15 K
متفرقه
الکترونگاتیویته 1.20 (درجه پاولینگ)
ظرفیت گرمایی ویژه 230 J/kg*K
رسانائی الکتریکی 0.736 106/m اهم
رسانائی گرمایی 10.6 W/m*K
1st پتانسیل یونیزاسیون 593.4 kJ/mol
2nd پتانسیل یونیزاسیون 1170 kJ/mol
3rd پتانسیل یونیزاسیون 1990 kJ/mol
4th پتانسیل یونیزاسیون 4250 kJ/mol
پایدارترین ایزوتوپها
iso NA نیم عمر DM DE M eV DP
152Gd 0.20% 1.08E+14 a α 2.205 148Sm
154Gd 2.18% 154Gd با 90نوترون ، پایدار است.
155Gd 14.80% 155Gd is stable with 91 neutrons
156Gd 20.47% 156Gd is stable with 92 neutrons
157Gd 15.65% 157Gd is stable with 93 neutrons
158Gd 24.84% 158Gd is stable with 94 neutrons
160Gd 21.86% 1.3E+21 a β-β- no data 160Dy
واحدهای SI & STP استفاده شده ، مگر آنکه ذکر شده باشد.


 

اطلاعات اولیه

گادولینیم ، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Gd و عدد اتمی 64 می‌باشد.
 

تاریخچــــــــه

"Jean Charles Galissard de Marignac " شیمیدان سوئیسی در سال 1880 برای مشاهده گادولینیم در نمونه‌های دیدیمیم و گادولینیت به بررسی خطوط طیف سنجی پرداختند؛ سال 1886 "Paul Émile Lecoq de Boisbaudran"دانشمند فرانسوی گادولینیا را ( اکسید گادولینیم ) از ایتریای Mosanderجدا نمود. خود این عنصر برای اولین بار اخیراً تهیه شده است.

نام گادولینیم مانند کانی گادولینیت از نام "Johan Gadolin" شیمیدان و زمین‌شناس فنلاندی گرفته شده است.
 

پیدایــــــــش

گادولینیم هرگز در طبیعت بصورت آزاد وجود ندارد، اما در بسیاری ازکانی‌ها از قبیل گادولینیت ، مونازیت و باستنازیت یافت می‌شود. این عنصررا امروزه با روش جابجایی یونی و جداسازی از حلال یا با کاهش فلورید بی‌آبآن توسط کلسیم فلزی تهیه می‌کنند.
 

خصوصیات قابل توجه

گادولینیم ، فلز خاکی کمیاب نقره‌ای رنگ ، چکش‌خوار و قابل انعطافیاست که دارای درخششی فلزی می‌باشد. این عنصر در دمای اتاق به‌صورت ذراتآلفای نزدیک به هم بلورین می‌شود؛ وقتی آنرا تا 1508 درجه کلوین حرارتدهند، به شکل ذرات آلفای خود که دارای ساختار مکعبی body-centered است،تغییر شکل می‌یابد.

گادولینیم بر خلاف سایر عناصر خاکی کمیابنسبتاً در هوای خشک پایدار است؛ با این حال به‌سرعت در هوای مرطوب کدر شده، تولید اکسید چسبنده ناپایداری می‌کند که منتشر شده و در معرض سطح بیشتریبرای اکسیداسیون قرار می‌گیرد. گادولینیم به‌آرامی با آب واکنش داده ، در اسیدهای رقیق محلول می‌باشد.

بعلاوهاین عنصر در بین تمامی عناصر شناخته شده ، بالاترین واکنش سنجی جذب حرارتینوترون را دارا می‌باشد ( 49000 بارن ) ، اما سوخت سریع آن ، استفاده ازاین عنصر را در میله کنترل هسته‌ای محدود نموده است. گادولینیم زیر دمایبحرانی 1,083کلوین به یک ابررسانا تبدیل می‌شود؛ در دمای اتاق شدیداًمغناطیسی است، در واقع بجز فلزات واسطه دوره چهارم ، تنها فلزی است کهخصوصیات فرومغناطیسی را بروز می‌دهد.
 

کاربردهـــــــــا

از گادولینیم در ساخت نار سنگهای ایتریم – گادولینیم کهکاربردهای(مایکروویو دارند، استفاده می‌شود؛ ترکیبات گادولینیم نیز درساخت مواد فروزنده لامپ تصویر تلویزیونهای رنگی بکار می‌رود و محلولترکیبات این عنصر بعنوان پادنمای داخل وریدی جهت ارتقاء تصاویر از بیمارانتحت MRI مورد استفاده قرار می‌گیرد. گادولینیم در تولید CDها ( لوحهایفشرده ) وحافظه کامپیوتر نیز کاربرد دارد.

همچنین گادولینیم دارای خصوصیات ابررسانایی غیر عادی است؛ مقدار 1% گادولینیم ، کارآمدی و مقاومت آهن ، کرومو آلیاژهای مربوطه را در دماهای بالا و اکسیداسیون افزایش می‌دهد. درآینده احتمال استفاده از اتیل سولفات گادولینیم که مشخصات پارازیت بسیارکمی دارد، در مایزرها وجود دارد؛ علاوه براین ، جنبش مغناطیسی زیادگادولینیم و دمای کوری آن که تنها در حرارت اتاق وجود دارد، استفاده ازآنرا بعنوان جزء مغناطیسی به‌منظور حس کردن گرما و سرما مطرح می‌کند.
 

نقش بیولوژیکی

هیچ نقش بیولوژیکی برای گادولینیم شناخته نشده است، اما احتمالاً موجب افزایش متابولیسم می‌شود.
 

هیچ نقش بیولوژیکی برای گادولینیم شناخته نشده است، اما احتمالاً موجب افزایش متابولیسم می‌شود.
ترکیبــــــــات
فلوریدها ( GdF3)
( GdF3)
کلریدها ( GdCl3 6H2O- GdCl3)
( GdCl3 6H2O- GdCl3)
برمیدها ( GdBr3)
( GdBr3)
یدیدها ( GdI2)
(GdI3)
( GdI2)
(GdI3)
اکسیدها ( Gd2O3)
( Gd2O3)
سولفیدها ( Gd2S3)
( Gd2S3)
سلنیدها ( GdSe)

تلوریدها ( Gd2Te3)
( Gd2Te3)
نیتریدها ( GdN)

ایزوتوپهــــــــــا
گادولینیم بطور طبیعی دارای 5 ایزوتوپ پایدار: گادولینیم 154 ، گادولینیم 155 ، گادولینیم 156 ، گادولینیم 157 و گادولینیم 158 و دو رادیوایزوتوپ : گادولینیم 152 و گادولینیم 160 می‌باشد که گادولینیم 158 فراوان‌ترین آنها است ( فراوانی طبیعی 24,84 درصد ). 30 رادیوایزوتوپ که پایدارترین آنها گادولینیم 160 با نیم عمر 21+E3/1 سال ، گادولینیم 152 با نیم عمر 14+E08/1 سال و گادولینیم 150 با نیمه عمر 6+E79/1 سال هستند، شناسایی شده است.

مابقی ایزوتوپهای آن دارای نیمه عمری کمتر از 7/74 سال هستند که اکثر آنها نیز دارای نیمه عمرهایی کمتر از 24,6 ثانیه می‌باشند. همچنین این عنصر دارای 4 meta states است. حالت فروپاشی اولیه قبل از فراوان‌ترین ایزوتوپ پایدار (گادولینیم 158) جذب الکترون است و حالت اولیه پس از آن فروپاشی منفی بتا است. محصولات فروپاشی اولیه قبل از گادولینیم 158 ایزوتوپهای عنصر Eu ( اروپیم ) است و محصولات اولیه پس از آن ایزوتوپهای عنصر Tb ( تربیم ) هستند.
هشدارهــــــــــا
ترکیبات گادولینیم مثل سایر لانتانیدها دارای میزان مسمومیت‌زایی بین ضعیف تا متوسط هستند؛ اگرچه مسمومیت‌زایی آنها به تفصیل مشخص نشده است.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:17 منتشر شده است
نظرات()

تاریخچه عناصر شیمیایی

بازدید: 5988
دسته بندی: مواد شیمیایی,,



تصویر


 

تاریخچه عناصر شیمیایی

در یونان قدیم و در سده پنجم بیش از میلاد ، عده‌ای از فیلسوفان آب را مادة‌المواد پنداشته، گروهی هم آتش و عده ای هم هوا را منشاء همه اجسام در طبیعت می‌دانستند. در پایان سده پنجم پیش از میلاد ، "امپیدوکل" ، فرضیه پیشینیان خود را در یک فرضیه جمع‌آوری و به آن عنصر خاک را نیز اضافه کرد و فرضیه چهار عنصر شناخته گردید که هر کدام دارای یک خاصیت معین می‌باشند و این خواص قابل تبدیل به یکدیگرند.

"ارسطو"(384-322 پیش از میلاد) که نفوذ زیادی در سایر فلاسفه بعدی خود داشت،معتقد بود که تمام مواد از عناصری ساخته شده‌اند که این عناصر ، ازلی وقدیم‌اند، نه از عدم بوجود می‌آیند و نه معدوم می‌شوند و کمیت آنها درطبیعت تغییر ناپذیر است. به عقیده او ماده اولیه دارای چهار خاصیت است کهدو به دو در برابر هم و به صورت زوج متضاد قرار گرفته‌اند. این چهار مادهعبارتند از: گرمی ، سردی ، خشکی و رطوبت. تفاوت مواد ، وابسته به مقدارترکیبی آن از هر یک از این چهار عنصر و نسبت آنها می‌باشد. ترکیب دو زوجخاصیت توسط ارسطو ، او را سرانجام با امپیدوکل در مکتب چهار عنصر همراه ساخت که خاک ، آب ، آتش و هوا باشد.

در قرون وسطی ، کیمیاگران روشی را برای تشخیص عناصر ساده از اجسام پیچیده نداشتند و تنها چند فلز را می‌شناختند، مانند آرسنیک ، قلع و غیره. کیمیاگران سده‌های میانی ، شمار عناصر را برابر با 7 سیاره می‌دانستند: مس ، آهن ، نقره ، طلا ، قلع ، سرب ، گوگرد و جیوه. گوگرد را پدر عناصر و جیوه را مادر آنها می‌دانستند.

با پیشرفت دانش در سده‌های اخیر ، کم‌کم ماهیت عناصر روشن گردید، مواد گوناگون در دست تجزیه و ترکیبقرار گرفت و عناصر شیمیایی ، ابتدا بطور مجزا و جدا از هم مورد مطالعهقرار گرفتند و سپس بعدها پیوند و بستگی کامل آنها در جدول پریود ( جدول مندلیف ) منعکس گردید. با پیشرفت علم ، نحوه پیوستگی این جدول نیز کاملتر و دقیق‌تر شد که در ذیل به شرح آنها می‌پردازیم.
 

اولین طبقه بندی عناصر شیمیایی

در 1829 ، شیمیدان آلمانی "دوبراینر" ، نتیجه مطالعات خود رادر طبقه‌بندی عناصر برحسب خواص شیمیایی مشابه آنها منتشر کرد و استنباطکرد که می‌توان عناصری را که دارای خواص مشابه هستند، به دسته‌های سه‌تاییتقسیم کرد که در این صورت وزن اتمی یکی از آنها معدل وزنهای اتمی دو تای دیگر است. مثلا وزن اتمی لیتیم ، سدیم و پتاسیم ، به‌ترتیب 7 ، 23 و 39 است. از روی وزن اتمی لیتیم و پتاسیم می‌توان وزن اتمی سدیم را به صورت زیر بدست آورد:

 



دوبراینر ، این گروهها را تریاد یا گروههای سه گانه نامید. لیکن در میان همه عناصری که در آن زمان شناخته شده بود، وی تنها به کشف چهار گروه سه گانه یا چهار تریاد موفق گردید.
 

مطالعات و بررسیهای انجام شده پیش از مندلیف

در سال 1862 ، "Dechancourtoi" ،‌ عناصر را به ترتیب وزن اتمی، بوسیله نقاطی روی یک مارپیچ نمایش داد. بطوری‌که اختلاف اوزان اتمی برایدو نقطه که فاصله یک حلقه روی مارپیچ داشتند، 16 بود و سعی کرد که تشابهخواص یک گروه را از روی ارتباط هندسی بین نقاط مارپیچ نمایش دهد. مثلا کلر ، برم و ید ، بوسیله نقاط واقع در یک خط نمایش داده شدند؛ ولی متاسفانه کارش مورد توجه واقع نگردید.

در سال 1863 ، "نیولندز"، دانشمند انگلیسی ، عناصر را به ترتیب افزایش وزن اتمی تنظیم کرد و بدیننکته پی برد که هر هشت عنصر از هر کجا که شروع می‌شود، مانند نت هشتم درموسیقی تقریبا خواص عنصر نخستین را تکرار می‌کند. این رابطه را قانون اکتاوها نامید. سه اکتاو نخستین نیولندز برای نشان دادن سیستم او در زیر آورده می‌شود:

 

O N C B Be Li H
S P Si Al Mg Na F
Fe Mn Ti Cr Ca K Cl


این سیستم ، تناقضات زیادی را دربر داشت، لیکن بر پایه این فرضیه صحیحنهاده شده بود که خواص عناصر برحسب پریودی معین ، با افزایش وزن اتمیتغییر می‌کنند.

سال بعد ، "Lother- Mayer" جدول شامل بعضی عناصر شیمیایی که برحسب ظرفیت آنها به شش گروه تقسیم شده بود، منتشر کرد. Mayerبا توجه به اینکه اختلاف میان وزن اتمی عناصر متوالی در هر گروه ، پایداریمعینی را نشان می‌دهد، نوشته خود را بدین مضمون پایان داد: « شکی نیست کهمیان ارزش عددی و وزنهای اتمی رابطه معینی وجود دارد. » لیکن مایر نتیجه‌های قطعی‌تری درباره ماهیت و اهمیت این رابطه بدست نیاورد.

"مندلیف" (Dmitri Mandeleew)روی جدول تنظیمی خود 20 سال کار کرد تا توانست در سال 1868 آنرا عرضه کندو در مارس 1869 اولین گزارش مختصر خود راجع به قانون پریود به انجمن شیمی_ فیزیک پترزبورگ تقدیم داشت.
 

قانون تناوبی مندلیف

کشف مهم مندلیف که شاهکار تحقیقات علمی اوست، این بود کهمتوجه شد خواص قابل اندازه گیری عناصر با افزایش اوزان اتمی ترقی یا تنزلنمی‌کند، بلکه این تغییرات ، تناوب دارد و بطور متناوب گاهی صعودی و گاهینزولی است. مندلیف برای اینکه عناصر مشابه را زیر یکدیگر قراردهد، ناچار شد برای برخی عناصر کشف نشده در آن زمان ، در جدول خود جایخالی بگذارد و او توانست خواص سه عنصر ناشناخته را پیش بینی نماید.

با کشف گالیم در سال 1875 توسط "de.Bosibaudran" فرانسوی ، اسکاندیم توسط Larnilson سوئدی در سال 1879 و ژرمانیم توسط Clemenswinkler آلمانی در سال 1885 ، پیشگویی‌های مندلیف تائید گردید و سیستم تناوبی ، جایگاهی مناسب یافت. مندلیفوجود گازهای نجیب (Ra , Xe , Kr , Ar , Ne , He ) را پیش بینی نکرد، امادر هر حال پس از کشف این عناصر در سالهای 1898-1892 ، عناصر مزبور بهسهولت در گروه خود در جدول جا داده شدند.

درست ماندن جدول تناوبیایجاب می‌کرد که سه عنصر I , Ni , K در محلی غیر از آنکه ترتیب افزایش وزناتمی حکم می‌کرد، قرار داده شوند. مثلا ید، بر اساس وزن اتمی باید عنصر شماره 52 باشد، اما برای قرار گرفتن در گروهعناصر به لحاظ شیمیایی ، مشابه Br , Cl , F ، عنصر شماره 53 در نظر گرفتهشد. مطالعه بعدی طبقه‌بندی تناوبی ، بسیاری از شیمیدانها را متقاعد ساختکه خاصیت بنیادی دیگر جز وزن اتمی موجب پیدایش خاصیت مشهود تناوبی است.پیشنهاد شد که این خاصیت بنیادی به نحوی با عدد اتمی مرتبط است.

شایان ذکر است که در زمان مندلیف، تنها 62 عنصر شناخته شده بود و اوزان اتمی آنها با روشهای غیر دقیقتعیین گردیده بود و از خواص آنها اطلاعات کمتری در دست قرار داشت و درچنین شرایطی ، مندلیف توانست رابطه و تشابه بین گروهی از عناصر مختلف را درک کند.
 

قانون تناوبی موزلی

"هنری موزلی" Henry G.J.Mosley در سالهای 1913 و 1914 مشکل فوق را حل کرد؛ او توانست با بررسی طیف پرتو ایکس عناصر، اهمیت عدد اتمی را نشان دهد و طیف پرتو ایکس سی و هشت عنصر را که اعداداتمی آنها بین 13 (Al) و 79 (Au) بود، مورد بررسی قرار داد و دریافت کهوقتی عناصر به ترتیب افزایش عدد اتمی مرتب شده باشند، ریشه دوم فرکانس خططیفی از عنصری به عنصر دیگر همیشه به مقدار ثابتی افزایش می‌یابد.

بنابراین موزلیموفق شد که بر پایه طیف خطی پرتو ایکس هر عنصر ، عدد اتمی صحیح آن راتعیین کند و به این ترتیب توانست مشکل طبقه بندی عناصری را حل کند که براساس وزن اتمی در جای درست خود قرار نمی‌گرفتند. او همچنین ابراز داشت کهبین 58Ce تا 71Lu باید چهارده عنصر وجود وجود داشته باشد و ثابت کرد که این عناصر باید در جدول تناوبی به دنبال لانتان قرار گیرند.

درآن زمان هنوز خانه‌های 43 ، 61 ، 72 ، 75 ، 85 و 87 خالی مانده بود و وجودعناصر احتمالی را که هنوز کشف نشده بود، نشان می‌داد. در سال 1922 ، Hafnium کشف شد که خانه 72 را اشغال کرد. سپس در سال 1925 خانه 75 توسط عنصر Rheniumپر گردید. درباره چهار عنصر باقیمانده باید گفت که با اظهار نظرهای چندیدرباره کشف آنها هنوز دلیل قابل اطمینانی بر وجود این عناصر در طبیعت دردست نیست و هر چهار عنصر اخیرا بطور مصنوعی تهیه شده‌اند و این عناصر را Francium ، Astatine ، Promerhiam ، Technetium نامیدند.

سنجشرقمهای اتمی عناصر ، بوسیله طیف اشعه ایکس از نظر دیگر نیز بسیار اهمیتداشته است. این کار تعیین عدد کلی خانه‌ها را در جدول بین هیدروژن با عدد اتمی یک و اورانیومبا عدد اتمی 92 که در آن زمان آخرین عضو جدول تناوبی تصور می‌شد، ممکنساخت و به این ترتیب جدول تناوبی تکامل یافت و با کشف عناصر جدید به تعدادعناصر شناخته شده افزوده گردید تا اینکه جدول تناوبی عناصر به صورت کنونیدرآمده است.

تصویر


 

طبقه بندی عناصر در جدول تناوبی

عناصر نماینده

این عناصر گروههای A جدول تناوبی را تشکیل می‌دهند و شامل فلزاتو نافلزات هستند. خواص شیمیایی این عناصر بسیار متنوع است. بعضی از آنهادیامغناطیس و برخی دیگر پارامغناطیس هستند، ولی ترکیبات این عناصر معمولادیامغناطیس و بی‌رنگ‌اند. در این عناصر الکترون متمایز کننده ، الکترون sیا p است که به روش بناگذاری به آخرین پوسته الکترونی افزوده می‌شود.
 

عناصر واسطه

این عناصر در گروههای B جدول تناوبی دیده می‌شود. تمام این عناصر فلزبوده ، بیشتر آنها پارامغناطیس‌اند و ترکیبات شدیدا رنگین و پارامغناطیسبوجود می‌آورند. در این عناصر الکترون متمایز کننده که به روش بناگذاری بهعنصر پیشین اضافه می‌شود، الکترون d است و به پوسته ماقبل آخر افزودهمی‌شود. در عناصر واسطه ، الکترونهای دو پوسته آخری در واکنشهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

عناصر واسطه داخلی

این عناصر در پایین جدول تناوبی دیده می‌شوند، اما در واقع باید درتناوبهای ششم و هفتم به دنبال عناصر گروه IIIB قرار گیرند. 14 عنصری که درتناوب ششم بعد از لانتان قرار دارند، سری لانتانیدها نامیده می‌شوند. درتناوب هفتم ، دسته‌ای که به دنبال اکتنیم قرار می‌گیرند، سری اکتینیدهاخوانده شده‌اند. در این دسته از عناصر ، الکترونهای متمایز کننده از نوع fبوده ، در پوسته فرعی f واقع در پوسته زیر ماقبل آخر قرار می‌گیرند. تمامعناصر واسطه درونی ، فلز هستند. این عناصر پارامغناطیس‌اند و ترکیبات آنهانیز رنگین و پارامغناطیس می‌باشند.
 

گازهای نجیب

در جدول تناوبی ، گازهای نجیب در انتهای هر تناوب جای دارند. اینعناصر گازهای بی‌رنگ ، تک اتمی ، دیامغناطیس و از نظر شیمیایی غیرفعال‌اند. بجز هلیم (که آرایش الکترونی دارد) ، تمام گازهای نجیب آرایش الکترونی بیرونی که نظمی بسیار پایدار است، دارند.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 20:17 منتشر شده است
نظرات()

سدیم پراکسید (Sodium peroxide)

بازدید: 6034
دسته بندی: مواد شیمیایی,,

نام:
پتاسیم دی کرومات

Potassium dichromate

نام دیگر:
پتاسیم بی کرومات

Potassium bichromate

فرمول مولکولی:
K2Cr2O7

جرم مولکولی (گرم بر مول):
294.19

نقطه ذوب (درجه سانتیگراد):
398

تجزیه حرارتی (درجه سانتیگراد):
~500

چگالی (گرم بر سانتیمتر مکعب):
2.69

حالت:
جامد

رنگ:
نارنجی

بو:
بدون بو

pH (100G/L) در 20درجه سانتیگراد:
3.57

حلالیت در آب (گرم بر لیتر در 20درجه سانتیگراد):
130

خطرات:
سرطانزا، جهش زا، بسیار سمی، سوزش آور، حساس، خطرناک برای محیط زیست

 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 16:37 منتشر شده است
نظرات()

یخ خشک (Dry ice)

بازدید: 6125
دسته بندی: مواد شیمیایی,,

یخ خشک با نام تجاری جیرنرایزد (Genericized) کربن دی اکسید جامد است. این ماده معمولاً به عنوان عامل سرد کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یخ خشک عالی با فشردن مستقیم گاز اتمسفر در دمای ثابت ۷۸٫۵ درجه سانتیگراد زیر صفر از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. آنتالپی چگالش در ۷۸٫۵ درجه سانتیگراد زیر صفر ۱۹۹ کیلوژول بر کیلوگرم است. تولید یخ خشک برای پایین آوردن دما و سرد کردن موثر است.

در سال ۱۸۳۵ م شیمی‌دانی از کشور فرانسه به نام چارلز ایلوزیر برای نخستین بار یخ خشک را کشف کرد. او در آن دوران به نتایج و کاربردهایی دربارهٔ یخ خشک رسید که ۶۰ سال بعد توسط دانشمندان آزمایش و مشاهده شد.


تولید یخ خشک بی‌رنگ (مرغوب) با فشرده کردن گاز دی اکسید کربن (CO2) امکان پذیر است. روش‌های تولید یخ خشک به طور خلاصه به ترتیب زیر است:


۱. گاز دی اکسید کربن خالص را زیر فشار و سرما قرار می‌دهند تا به مایع تبدیل شود.


۲. در هنگام فشرده کردن مقداری از دی اکسید مایع تبخیر می‌شود و با پایین آمدن درجه حرارت دی اکسید کربن مایع، مقدار باقی مانده در نهایت به طور کامل از مایع به جامد تبدیل می‌شوند.


۳. در نهایت دی اکسید کربن جامد را که فشرده و جامد شده‌است با قالبهای کوچک یا بزرگ مکعبی، یخ خشک را بسته بندی می‌کنند. استانداردهای این قالب‌های مکعبی تقریبا ۳۰ کیلوگرم است.


کاربردهای آن عبارت‌اند از:


1- استفاده برای سرد سازی بدون یخچال در موارد پزشكی، صنایع هوایی و... برای انتقال مواد خاص

2- استفاده برای جلوه‌های ویژه و ایجاد مه یا بخار

3- استفاده در آزمایشگاهها و مراكز علمی

4- صنعت روغن

5- ذخیره مواد غذایی

6- صنعت پخت نان

7- كندن سرامیك از كف

8- پایین بردن دما در واكنش‌های شیمیایی

9- تهیه نوشابه

10- پزشكی

11- انتقال گیاهان

12- رشد گیاهان

13- كند كردن واكنشهای شیمیایی

14- عامل تولید فشار

15-انقباض فلزات جهت فیت شدن

16-چاه‌های آب

17-جذب كننده مگس ها و حشرات موذی

18-از یخ خشک برای باران‌زا کردن ابرها استفاده می‌شود.

و ...


برای ساختن یخ خشک لازم نیست وسایل سرمایش قوی داشته باشیم. تنها کافی است دی اکسید کربن (با فشار بالا) داشته باشیم. مثلا اگر کپسولی از CO2 با فشاری در حدود حداقل 75 بار و دمای حدود 31 درجه سانتیگراد داشته باشید، چنانچه آنرا برعکس کنید طوری که شیر خروجی آن در پایین قرار گیرد و سپس شیر را باز کنید، CO2 به صورت یخ خشک از آن خارج می‌شود. علت این پدیده فرآیند اختناق یا خفگی است که در آن چنانچه فشار سیالی به صورت ناگهانی کم شود دمای سیال نیز کم می‌شود (البته بسته به مقدار ضریبی به نام ضریب ژول-تامسون). از همین پدیده در یخچال برای خنک کردن گاز سرد کننده استفاده می‌شود.


باروری ابرها بوسیله یخ خشک بطور ناگهانی در آزمایشگاه جنرال الکتریک در نیویورک کشف شد. در 1946 شمیدانی به نام ونسان شافر برفی را در نزدیکی شهر نیویورک، با تزریق 6 پوند یخ خشک بوسیله هواپیما به ابرها ایجاد کرد. از آن موقع بارور کردن ابرها به این روش برای تولید باران استفاده شد و در چین برای کاهش آلودگی هوا در زمان برگزاری المپیک 2008 مورد استفاده قرار گرفت. شاید بتوان این تهمت را نیز به این روش زد که آن نوعی دزدی باران باشد. در ویتنام ارتش آمریکا از این روش برای افزایش بارانهای موسمی با شعار ' گل تولید کنید نه جنگ ' استفاده شد. از دی اکسید کربن مایع برای از بین بردن مه در فرودگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روسیه از روش بارور کردن ابرها برای ایجاد باران برای دور کردن ذرات رادیو اکتیو از اطراف مسکو استفاده می‌کند.
 

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390 ساعت: 16:34 منتشر شده است
نظرات()

ليست صفحات

تعداد صفحات : 3

ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 372
کل نظرات کل نظرات : 22
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 75

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 547
بازدید دیروز بازدید دیروز : 582
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 55
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 58
آي پي امروز آي پي امروز : 182
آي پي ديروز آي پي ديروز : 194
بازدید هفته بازدید هفته : 1175
بازدید ماه بازدید ماه : 1129
بازدید سال بازدید سال : 9756
بازدید کلی بازدید کلی : 154701

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 18.220.140.5
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

نظرسنجي

به نظر شما کدام بخش مفیدتر می باشد؟

درباره ما

شیمی کاربردی
به وب سایت من خوش آمدید با سلام. این وب سایت توسط دانشجو شیمی کاربردی دانشگاه آزاد دورود برای اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان رشته ی شیمی ارائه شده است. امیدوارم که این وب سایت مورد توجه تان قرار بگیرد. باتشکر

تبادل لینک هوشمند






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود